Refit Victoire 822

De refit van een Victoire 822

Als je wel eens door een jachthaven loopt zullen er waarschijnlijk een aantal zaken zijn die je zal opvallen. Ten eerste vallen de totaal vervallen boten op. In elke haven vind je ze, en als het even kan zal de havenmeester ze ergens achter in proberen te stoppen. Dat kan niet altijd, dus liggen ze ook wel tussen de mooi glimmende en perfect onderhouden jachten. Dat is dus het tweede wat je zal opvallen.

De Techneut

 

 

Je kan je afvragen ‘hoe kunnen ze het zo ver laten komen’of in het andere uiterste ‘hoe doen ze dat’. In het eerste geval zit er vaak een ingrijpend verhaal achter. Financiële, of ernstige medische drama’s liggen hier vaak te grondslag. Maar soms is het ook laksheid of onkunde. Daarom van hieruit een klein beetje inzicht dat het allemaal best wel te doen is om je boot een                uitstraling te geven die waardering oproept.

Groen geel en vies

Als de boot voor de winter het water uit gaat zal een werf de onderkant met een hogedrukspuit schoonmaken. Als ze dat niet doen, vraag er na of ga na een andere werf. Alles onder de waterlijn zit nog relatief los en het scheelt bergen met werk. Na een dag is het al droog en wordt het boenen en bikken.

Zeepokken genoeg                                                                   

De welbekende zeepokken zijn het meest hardnekkig, zeker als ze er wat langer op zitten. De hogedrukspuit zal niet alles verwijderen maar  het grootste deel spuit je er zo van af. Dat is ook de werking van de antifouling. Zoals op de foto blijkt zit er geen antifouling op de schroef. De hechting van zeepokken is vele malen groter. Deze zal met de hand schoon gemaakt moeten worden. Tip, doe goede handschoenen aan want ze zijn vlijm scherp. Ga daarna met een potje koperpoets aan de gang en het resultaat is verbluffend. Het is intensief maar simpel werk maar het geeft je veel waardering en motivatie.

Knapt al op

 

Op de rechter foto is het staartstuk opgeknapt en in de primer gezet.              In dit geval waren er verder geen reparaties nodig aan de saildrive. Alleen de rubber flap moet er nog op. Deze is niet voor afdichting maar is tegen het klotsen in de holle ruimte.

 

 

 

Schade aan het roerblad

 

Het roerblad ziet er slechter uit maar schrik niet. Je kan een nieuwe kopen maar het is heel goed te repareren. Pak het wel grondig aan. Verwijder eerst al het los zittende materiaal met een scherp plamuurmes. Ga door tot er geen sprake meer is van delaminatie. Bewerk de schade dan met een slijptol tot een egaal oppervlakte en maak het goed schoon. Ruw het op met grof schuurpapier en maak het nog een keer schoon. Breng een primer aan voor een goede hechting en vul dan de schade met een twee componenten epoxy plamuur. Als de schade erg groot is kan je het in meerdere lagen doen. Schuur het oppervlak in de goede vorm met grof schuurpapier op een groot schuurblok. Breng daarna een dunne laag plamuur aan om de schuur krassen op te vullen. Werk het geheel af met steeds fijner wordend schuurpapier tot er een glad geheel ontstaat. Je kan het zo gek maken als je wil maar meestal is korrel 80 voor het grove werk tot korrel 200 voor het afwerken wel voldoende. In de Volvo Ocean zullen ze wel doorgaan tot waterproof 8000 om een spiegelglad onderwater schip te krijgen. Als je mee wil doen moet je het vooral niet laten maar voor een toerjacht is het niet relevant.

Na reparatie in de primer

Als het geheel in de primer staat is het alweer een plaatje waar je trots op kan zijn.

 

Als alle onvolkomenheden op deze manier behandeld zijn kan je het onderwater schip licht opschuren, schoonmaken en in de antifouling zetten.

Het resultaat zal je een goed humeur geven.

 

Het grote plaatje

Het onderwater schip is nu in orde. Als je nu te water gaat zal je er versteld van staan wat een verschil het is met wat je gewend bent. Met de eerste meters manoeuvreren merk je dat de reactie op het roer en schroef vele malen beter is. Je geeft een dot gas en de boot gaat er gelijk van door. Het is ook wel begrijpelijk als je ziet hoe het was maar het blijft verrassend. Maar, wees verstandig, de boot staat toch nog op het droge.        Als het schip geel, groen en dof is, zoals op de bovenste foto, is het nu tijd om dit aan te pakken.                  Het is even werk maar ook hier is het resultaat verbluffend. Begin met het goed schoonmaken met een krachtig schoonmaak middel uit je keuken kastje. Bluewonder of mistermuscle, het mag allemaal op zo’n romp. Op een nieuw jacht is het een ander verhaal maar die heeft al glans. Vergeet niet tussen de sierlijsten goed te reinigen, hier blijft anders vuil vocht uit komen wat je boot snel weer verouderd. Pak een geschikte trap, een emmer water en een paar vellen waterproof schuurpapier korrel 600 of hoger en schuur de hele romp nauwkeurig tot hij dof en egaal van kleur is. Plak geschilderde gedeeltes af om die verf niet in je gelcoat te schuren. Het klinkt tegenstrijdig om de romp dof te maken maar het is de basis voor een goed resultaat.

 

Het volgende wat je nodig hebt is een poetsmachine en een polijstmiddel. Neem een goede poetsmachine met grote schuimrubber schijven en niet een op vier poten zoals hiernaast. Het polijstmiddel kan je bij een autoshop kopen. Ik werk prettig met paintrenovator van autoglim. Nu klinkt een beetje poetsen makkelijker dan het werkelijk is. Het valt best wel tegen en het vereist een beetje oefening om het goed te doen. Pak het strategisch aan en begin niet lukraak maar in een hoek voor of achter en het liefst boven. Begin met een klein oppervlak en blijf daar even tot er een mooie glans ontstaat. Een nieuwe poetsschijf is nog maagdelijk en gaat steeds beter werken naarmate er meer polijstmiddel in trekt. Poets het behandelde deel geheel uit en ga over naar het aangrenzende deel. Overlap het vorige deel en werk je zo door over de romp. Kijk ook regelmatig van uit een ander lichtinvalhoek om onvolkomenheden te kunnen zien en doe ze zo nodig op nieuw. Je zal zien dat het best wel tegen valt maar met een serieuze aanpak en doorzetting vermogen moet het goed komen. Doe het zelfde met de geschilderde delen maar plak nu de rest af.

Na het poetsen en polijsten

Als je tevreden bent met het resultaat ben je helaas nog niet klaar. We gaan het hele schip nog een keer doen maar dan met wax in plaats van een polijstmiddel. Dit maakt het resultaat nog beter en vooral belangrijk is dat het langer mooi blijft. Zolang er een waxlaag opzit zal vuil zich niet hechten. Dit kan je bijhouden als de boot in het water licht door het op de hand met een poetsdoek te doen. Ik heb hiervoor spuitbussen briljantwax die zeer gebruiksvriendelijk zijn.

Het hele verhaal gaat ook op voor het dek met als enig verschil dat een poetsmachine minder handig is door de vele randen en hoeken. Hier kan een schuurmuis uitkomst bieden met een poetsschijf er op. De rest zal op het handje moeten maar doe het wel om het geheel af te maken.

Ik heb in dit geval al het houtwerk opnieuw gemaakt omdat het verrot of lelijk was. Het maakt het plaatje af maar als het nog goed is doen een paar nieuwe lagen lak ook wonderen.

Verrot houtwerk weer nieuw                                                                                                                                                                                                                                     

 

Luikje ook maar nieuw maken

Het was even een klusje maar dan heb je ook wat. Je zal merken dat nu vaak een compliment zal krijgen en nu zit jou boot in de katerorgie’hoe doen ze dat’.                                                                                                                                                        Breng de boot maar naar de kraan en laat hem te water. Controleer op binnenkomend water en vaar hem/haar trots naar je ligplaats.

Door de polder terug naar zee

Namens het team wens ik je veel succes en vergeet niet om er van te genieten.

Het hele team is trots

Jan en Es

Home