Diagnose

Hikken, stoten en een alarm lampje op het dashboard.           

We kennen het allemaal wel. Alles raakt in de stress en niet alleen de auto, het dashboard of de stuurhut, zeker ook de bestuurder of schipper. Wat is er aan de hand? Meestal valt het wel mee maar er moet wel wat aan gebeuren. Moderne elektronica is erg gevoelig en detecteert alles wat afwijkt van waarvoor het geleerd heeft. Als er wat aan de hand is gaan we eerst het systeem uitlezen. Het controleren op foutcode’s als dat mogelijk is. De uitkomst geeft in ieder geval aan in welke richting we het moeten zoeken. Dat is handig maar let op! Het kan je ook op het verkeerde been zetten.

Onzichtbaar wordt zichtbaar

 

Om dat te voorkomen en er zo voor te zorgen dat we niet onnodig dure componenten gaan vernieuwen moeten we verder kijken dan onze neus lang is.

Een voorbeeld: de foutcode geeft aan dat de laadspanning te laag is. Mooi denk je, gelijk de dynamo er af en een nieuwe er op. Slik, €378.- euro en een nieuwe V riem erbij, loopt aardig op. Na montage gaat het lampje weer branden en is het probleem niet opgelost.  Door eerst de rimpelspanning zichtbaar te maken met een oscilloscoop zie je snel dat de dynamo goed is. Daarna de accu’s doormeten en een verbindingstest uitvoeren dan kom je er achter dat er een slecht contact is op het scheidingsrelais. Met het vervangen van vier stekkers van 60 cent per stuk werkt alles weer naar behoren. Zo zie je maar, meten is weten.

Voorbeeld van 29-01-2018

Een klant komt met een Opel Zafira bij de garage met een motor storing lampje dat brand. Het is een auto uit 2007 met een Z18XER 103 Kw motor en simtec 75.1 MMS .

Simtec 75.1

 

De garage gaat als eerste het systeem uitlezen en ziet dat er een aantal foutcode’s in zitten van oa de luchtmassa meter, lambda sonde 1 en 2, regelklep inlaat spruitstuk, en elektrische thermostaat. De fouten zijn vooral gebaseerd op slechte massa of te lage spanning. Nu komt het wel vaker voor dat een fout een andere fout veroorzaakt dus wist hij alles en maakt een proefrit. Het lampje gaat snel weer branden met dit keer als eerste de luchtmassameter als boosdoener. Deze is van groot belang omdat hij de massa van de aangezogen lucht meet en dat doorgeeft aan de ECU. Als de ECU weet hoe veel lucht er in de motor gaat kan deze berekenen hoeveel brandstof er in moet om een brandbaar mengsel te kunnen maken. Daar zijn wel meer gegevens voor nodig maar dat gaat hier te ver. Na het monteren van een nieuw exemplaar denkt hij de auto gerepareerd te hebben. Helaas komt de klant na twee dagen terug en blijkt dat de reparatie niet het gewenste resultaat heeft gehad. TSD.Dijkman wordt om hulp gevraagd omdat hij er niet uitkomt. Als ik ga uitlezen komen er weer de zelfde fouten naar boven maar ik ga ze niet wissen. Ik pak de scope er bij en ga eerst meten hoe de signalen zijn van de componenten. Deze zijn inderdaad niet goed maar geven geen beeld van een massameter die stuk is. De signaal draad geeft een stabiele 2.5 volt terwijl deze moet variëren tussen de 1 en 4.5 volt. Dit meet ik ook bij de andere sensoren die bij de fouten staan. Als ik de voeding meet wordt er al meer duidelijk. Die is niet in orde dus tijd om het schema te bekijken.

Voorbeeld schema simtec

Hier blijkt al snel dat de sensoren een gemeenschappelijke voeding hebben die van af het systeemrelais door zekering F26 worden geleid. Om een verbindingstest uit te voeren open ik de zekeringkast en tot mijn stomme verbazing zie ik dat F26 niet bezet is. Na het plaatsen van een nieuwe zekering in het lege vakje meet ik dat alle signalen goed zijn en het probleem verholpen is.Zo simpel kan het dus zijn of niet? Niet helemaal, waarom de zekering er helemaal niet in zat is mij een raadsel, maar waarom deze stuk gaat wel. De elektrische thermostaat wil wel eens een sluiting hebben en heb ik geadviseerd om deze te vernieuwen. Ik vermoed dat de klant zelf door een te heet wordende motor de zekering al een paar keer vernieuwd heeft tot dat de zekeringen op waren. Bij gebrek aan een nieuwe is het vakje leeg gebleven met als gevolg de storingen. Dit heeft hem wel een nieuwe massameter gekost en een zoekklusje van een techneut.

Home